luni, 3 noiembrie 2014

Despre activitati ,cateva idei

Sunt intrebata destul de des care este reteta magica pentru ca activitatile cu cei mici sa fie reusite ,cum procedez pentru ca cei mici sa fie atenti si incantati de fiecare data ?Mai sunt intrebata si de unde gasesc atatea idei,cum le caut ,cum aleg ca sa fie un succes ?
In primul rand nu,cei mici nu sunt atenti si incantati de fiecare data ,se poate intampla sa nu le placa ceea ce le propun si sa-si piarda interesul in cateva secunde .In general insa incerc sa tin cont de cateva lucruri si despre asta o sa vorbesc aici.Precizez inca de la inceput ca ceea ce scriu reprezinta modul MEU de functionare,acestea sunt ideile si trucurile care functioneaza pentru mine si pentru copiii mei ,nu pot spune ca sunt adevaruri universal valabile si ca ideile noastre vor functiona pentru toata lumea .Nu voi utiliza deci cuvinte ca "trebuie " sau "nu trebuie" ,fiecare isi cauta solutiile potrivite in functie de personalitatea si de nevoile copilului.
Pe scurt ,ce  merge in cazul nostru :

1 .PUNCTUL DE PLECARE:COPILUL SI PREFERINTELE LUI 
Sunt multe activitati care imi plac si pe care mi-ar placea sa le incerc cu ai mei.Gasesc tot felul de idei pe internet(da,asta e principala sursa de inspiratie si pornind de la idei gasite,improvizez ,in functie de nevoi)  vad alti copii jucandu-se in fel si chip si imi spun foarte des "Oh,ce frumos,vreau sa facem si noi asta !" Insa inainte de a cheltui timp si energie pentru pregatirea activitatilor,ma intreb "Ok,mie imi place,dar lor le-ar placea ?" Si incerc sa fiu realista si sa nu dau raspunsul care-mi convine mie ,pana la urma asta este singurul lucru important:sa le placa lor .
Am ajuns la concluzia ca e mai bine sa  propun doar cateva activitati,dar care sa fie un succes,care sa fie adaptate nevoilor copiilor,cuvintele "cantitate" si  "calitate" nu sunt sinonime.Si am decis din cand in cand sa-mi las copiii sa se joace singuri,cu ce vor ei,fara sa organizez nimic .Mai mult,un pic de plictiseala din cand in cand e folositoare,plictiseala ii va incita sa caute singuri un mod placut de a-si ocupa timpul .
Asadar observ ce prefera cei mici si propun in functie de preferinte .Bun,teoria suna bine,dar in practica de unde sa stim ce prefera cei mici ?
Exemplu :vad ca cel mic baga jucariile in diverse gauri si gaurele gasite prin casa .Hop si eu cu activitatea de motricitate fina cu bagatul mingiutelor ,betisoarelor,dopurilor ,pomponurilor etc in sticla,in pusculita,in cutie . Piciul vine si se joaca mereu cu clestii mei de rufe ? Prezint castronul cu clesti de rufe pe care el trebuie sa ii prinda sau desprinda fie de pe marginile castronului,fie pe marginea unei bucati de material,pe o plansa din lemn sau pe oricare alt suport .Il vad ca trage de nastruii de la bluza mea ,incercand sa ii desfaca ?Propun un cadru cu nasturi de inchis si deschis .Daca nu am,ii dau o papusa pe care sa o imbrace cu o hainuta cu nasturi .Se joaca  cu apa ? Super,ii pun la dispozitie un pic de apa,un burete si doua castroane si de dau ca sarcina sa deplaseze apa dintr-un castron in altul cu ajutorul buretelui .Sau pahare.Sau cani .Sau un ulcior si o cana .Chiar nu conteaza ,iau ce gasesc prin casa ,ce daca nu-i ca in carte ? Asa :
 Sau asa :

Sunt doar exemple,ideile vin pe moment ,in functie de ceea ce observ ,insa cam asta e ideea .

2.IMPROVIZARILE 
Nu pregatesc aproape nimic cu zile intregi inainte si chiar daca pregatesc ceva din timp,pastrez in minte ideea ca s-ar putea sa nu functioneze si ca s-ar putea sa trebuiasca sa schimb total planurile .Ma axez in principiu pe ceea ce stiu ca place copiilor,observ care le sunt interesele si incerc sa le propun activitati pe gustul lor.Daca nu vor sa faca ceea ce propun,ii las sa se joace in modul lor,ma adaptez cerintele lor.Nu-i nici o problema daca nu vor sa stea la masuta,sau pe covorasele speciale pe care le-am cumparat pentru activitati.Ne adaptam,improvizam si ma las si eu ghidata de ei . Exemplu de joc de invatare a formelor ce trebuia sa fie la masa, ,care s-a transformat in joc de sortare dupa culoare,pe covor


E nevoie de un minim de materiale de baza ,adaptate varstei ,pornind de la ele se poate improviza oricand ceva.In cazul nostru ,am tot timpul in casa : diverse castroane din diferite materiale ,linguri de diverse forme si dimensiuni ,nuci,alune ,frunze ,castane,pietre sau alte diverse materiale gasite in natura,coli de scris albe si colorate,creioane de diferite culori,acuarele,plastelina,cutii ,pusculite ,betisoare ,mingii,margele de diferite forme,culori si marimi ,nasturi ,hartie creponata,fetru , carton ,lipici ,sticlute,cani si farfurii de diferite marimi si culori ,jetoane,cutii diverse.Folosim des si materialele confectionate impreuna .Am pictat alune ,iata ce facem cu ele :
Folosim si macaroane colorate tot de copii :
 Alt exemplu :

Sa fie ieftine (gratis daca se poate ,e si mai bine),sa fie usor de gasit,usor de folosit ,cu cat mai multe posibilitati de a fi utilizate si gata,avem materialele didactice ideale.

3 .NU TIN CONT DE RECOMANDARILE CARE SE REFERA LA VARSTA 

De fiecare data cand public un articol despre o activitate ,fie aici,pe blog,fie pe facebook,aceeasi intrebare apare in mod sistematic : "La ce varsta se poate face aceasta activitate?" Cand public fotografii cu diverse idei de activitati,aceeasi intrebare :"Cand pot sa fac asta ? Cand pot sa incep ?"
E drept ca avem nevoie de anumite repere insa e o mare greseala sa consideram ca toti copiii de o anumita varsta ar trebui sa fie capabili sa faca un anume lucru .Fiecare copil evolueaza in mod diferit ,e imposibil sa aiba toti acelasi ritm,aceleasi interese,aceleasi preferinte in acelasi timp .Sincer vorbind,nu ma mai uit de multa vreme pe cutiile cu jocuri si jucarii pentru a vedea pentru ce varsta sunt recomandate .Daca stiu ca cel mic inca baga totul in gura ,indiferent de varsta pe care o are ,voi evita obiectele mici cu care s-ar putea sufoca .
Dupa cum spuneam in primul capitol,observ copilul,vad ce stie si ce poate sa faca si ii propun activitatile in functie de nivelul LUI ,nu de ceea ce se presupune ca AR TREBUI sa faca .Oricum ,ai mei s-au ambitionat si n-au vrut sub nici o forma sa se incadreze in normele propuse de "specialisti" .De ce sa-mi mai bat capul ? Incerc ,testez,observ,improvizez si invat din propriile greseli .Merge ? Le place ?Bravo,continuam .Nu vor ,arunca,strica,se plictisesc?Nici o problema,strang,pun totul in dulap si le propun mai tarziu,cand vor mai creste .Am incredere in mine,am incredere in ei si pornesc de la ideea ca nu am nimic de pierdut ,chiar daca dau gres ,voi invata din propriile greseli .

CONCLUZIA
Tot inainte,cu tupeu ! Doar cel care nu face nimic nu greseste .Daca ne distram,daca ne simtim bine,daca si ei si eu am petrecut un moment placut impreuna,atunci cu siguranta activitatea a fost o reusita ,indiferent de modul in care s-au petrecut lucrurile . Iar amintirile pe care le construim impreuna acum vor ramane toata viata si vor conta mult mai mult decat toate notiunile teoretice pe care vrem sa le transmitem copiilor nostri .

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu